Wind & Water - Martijn Perdijk - Heeg  
  Home

Heden & Verleden van Wind & Water 1990 - 2016

Contact    

 

Overzicht van geschiedenis en werkzaamheden van Wind & Water

Een kleurrijk verhaal van een scheepsbouwer met grote ambities. Een overzicht van zijn loopbaan in de 'houten' scheepsbouw vanaf het begin van de jaren negentig tot op heden.

1 oktober 2016

Wind en Water gaat verhuizen!
 
Per 1 oktober 2016 betrekt Wind en Water
de voormalige werf van Pier Piersma  in het centrum van Heeg.
 
Pier heeft onlangs besloten om het roer over te geven
 en ik ben heel blij dat Wind en Water op deze historische plek
haar werkzaamheden kan voortzetten.

Ik ontvang u graag op it Eilan 6 te Heeg, met eigen aanlegplaatsen,
een schildersloods en een eigen kraan.
 

2015 - 2016

In de Spiegel der Zeilvaart van mei 2016 staat een mooi verhaal over Jachtwerf Wind en Water en de manier waarop ik ronde jachten restaureer. Met oog voor lijn, oude constructies en het behoud van historische kenmerken van een schip. De praktijk wijst uit dat we u op deze website niet meer uitgebreid verslag kunnen doen van al onze projecten. Maar ondertussen groeit Wind en Water wel!

Om het groeiend aantal schepen te kunnen herbergen, hebben we inmiddels extra ruimte gehuurd. Zo blijft er ook voldoende ruimte over voor schepen die normaal gesproken in een schiphuis liggen, maar speciaal voor een restauratie of onderhoudsbeurt naar de werf komen.
Zo kwam afgelopen winter de boeier Constanter naar Heeg. Ik verving het hele kajuitschot, een deel van het snijwerk, delen van de roef, het dek en de kuip. Beeldbepalend werk aan een beeldbepalend schip in de vloot.

Ander werk dat we deze winter bijvoorbeeld onder handen hadden was het vervangen van de berghouten van het Fries jacht de Hommel waar Dirk Slijper nu de trotse eigenaar van is. De boeier Otter kreeg een nieuw zeilwerk en nieuwe leggers. Bij het Fries jacht Joris van de familie van der Sijp heb ik de schroefas ingekort waardoor het schroefraam in de scheg valt in plaats van in het roerblad. Dat zal een belangrijke verbetering van de zeileigenschappen opleveren! Als laatste grote klus krijgt nu de boeier Njord nog een nieuwe voorsteven. De mooie kromme stam ligt hier al voor klaar. Daarna is het eindelijk weer tijd om te zeilen. We zien er naar uit om iedereen weer te treffen op het water.

En mocht u op zoek zijn naar een goed advies voor uw houten jacht? Dan is Jachtwerf Wind en Water zeker het overwegen waard! Lees ook de diverse artikelen in toonaangevende watersporttijdschriften over Martijn.

2015

Hollandse Boot 'FRAM' van Martijn op de stand van de SSRP tijdens Hiswa Klassiek 2015
De Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten (SSRP) bestond in 2015 60 jaar en is de oudste Behoudsvereniging in Nederland. De SSRP vroeg Martijn of hij een interessante 'show'boot met een verhaal beschikbaar had, om op de Hiswa-Klassiek stand van de SSRP te exposeren. Martijn koos daarbij voor de 'Fram', waarschijnlijk de enige nog authentieke, houten Hollandse Boot onder zeil. Het bouwjaar moet in ieder geval rond 1920 hebben gelegen en zeker is dat de boot in de visserij is gebruikt.
Lees verder
>>>>>

2013 - 2015

Afgelopen jaren was het vaak te druk om uitgebreide restauratieverslagen te maken. We hebben echter wel mooie projecten uitgevoerd! Denk aan de herbouw van de tjotter Govert Jan, het vervangen van de berghouten van de boeier Otter (zoals gebruikelijk bij Wind en Water uitgevoerd in massief eiken), nieuw zeilwerk in Fries Jacht de Eark, nieuw zeilwerk in Fjouwer Acht Greate Lieuw, vervangen van het vlak en de kimmen van Friese kajuitschouw de Oude Reus, vervangen van het vlak van de Staverse Jol Senna etc.

2012

Boeier 'de Otter' Boeier 'de Otter'
In het voorjaar van 2012 zijn we begonnen met het vervangen van de voorsteven en de berghouten van 'de Otter'. Een uitgebreider verslag van ons werk volgt binnenkort.
Lees verder
>>>>> 
Boeier 'Bever'
De boeier Bever had al jaren last van lekkage, maar vele kleine reparaties hadden geen soelaas geboden. Uiteindelijk vroeg Jurjen mij uit te zien naar geschikte krommers om over een paar jaar de berghouten te vervangen.
Lees verder
>>>>>

2011

Boeier 'Constanter'
Winter 2010-2011 kwam de boeier Constanter nogmaals naar de werf. Het voorste deel van de scheg was in slechte staat en bovendien moest er voor de nieuwe motor ook een nieuwe schroefas geplaatst worden. Begin jaren zestig was om de scheg een roestvrijstalen doos gebouwd die was opgevuld met pek en beton, een vreemde constructie waar we liever weer een massief eiken scheg voor in de plaats zetten.
Lees verder
>>>>>

2010

Boeier 'Constanter'
De huidige eigenaar Binnert Halbertsma weet nog nauwkeurige verhalen te vertellen over restauraties die in zijn jeugd plaatsvonden. Nu is op zijn beurt zoon Pieter Halbertsma zeer betrokken bij de werkzaamheden die bij Wind en Water plaatsvinden. De romp is aan een grote onderhoudsbeurt toe en we vervangen een deel van het berghout.
Lees verder
>>>>>
Boeier 'Njord'
Vlak voor de zomer is de boeier Njord op de werf gekomen voor een lakbeurt. Het schip is in 1910 door Wester in Grou gebouwd voor S. Boltjes. Inmiddels is de boeier alweer bijna vijftig jaar in bezit van de familie Offringa.
Lees verder
>>>>>
Grote tjotter 'Vrouwe Anna Beatrijs'
Na het timmerwerk in 2008-2009 hebben we in 2010 al het verf en lakwerk onder handen genomen. Tot slot is al het snijwerk opnieuw verguld.
Lees verder
>>>>>
Staverse jol 'HL53 - de ULFT'
De HL53 is het schip waarop ik ben opgegroeid. Mijn ouders kochten het schip in 1977 en sinds die tijd hebben wij vele schoolvakanties en weekenden op het schip door gebracht. Een schip vol herinneringen dus! Na ruim vijftig timmervrije jaren (!), is de HL53 nu toch echt toe aan grootscheeps onderhoud. De gangen in de bakboordszij zijn slecht.
Lees verder
>>>>>

2009

Fries jacht 'Joris'
Bij het strijken van de mast paste de mast nauwelijks meer door het mastluik in het voordek. Hierop volgde al snel de diagnose dat de mastkoker scheefgezakt was en vervangen moet worden. Het onderste deel van de kokerwangen bleek helemaal vermolmd te zijn.
Lees verder
>>>>>
Boeier 'Hendrika'
Uit de geschiedenis van de zeer oude boeier Hendrika blijkt dat ze eveneens als Lutske, en voor de Tweede Wereld oorlog als Kleine Beer door het leven is gegaan. Ze is oorspronkelijk als open vrachtscheepje gebouwd (rond 1870?) en rond 1910 omgebouwd tot boeier.
Lees verder
>>>>>
Grote tjotter 'Vrouwe Anna Beatrijs'
De Vrouwe Anna Beatrijs van Ymja en Folmer Kamminga is een grote tjotter. Een prettig zeilend schip dat echter het hele jaar door blijft lekken. Dat is al jaren zo en voor verschillende eigenaren lijkt dit gewoonweg bij het schip te horen. Nu het schip bij ons binnen staat besluiten we echter de uitdaging aan te gaan om te kijken of we haar droog kunnen krijgen.
Lees verder
>>>>>
Restauratie botterjacht 'Geertje' Botterjacht 'Geertje'
De 'Geertje' is in 1945 bij Kok in Huizen van stapel gelopen. De huidige eigenaar Steven de Geest zeilt er enthousiast mee met zijn gezin en zijn oudste zoon volgt een opleiding tot scheepsbouwer. Komende jaren zullen we de restauratie stap voor stap ter hand nemen.
Lees verder
>>>>>
Restauratie tjotter 'Anna' Tjotter 'Anna'
De tjotter Anna van Freek Dikkers ligt al jaren naast haar grote ‘broer’ de boeier Constanter in een schiphuis. Dit jaar komt ze naar Wind & Water voor een grote verf- en onderhoudsbeurt. De Anna heeft een zeer afwijkend V-vormig onderwaterschip.
Lees verder
>>>>>
Restauratie tjotter 'Frouwe Anschje' Tjotter 'Frouwe Anschje'
In 1972 is de tjotter – of wat daar nog van over was - voor 50 gulden verkocht. De heer Westerdijk uit Eernewoude heeft er vervolgens tien jaar over gedaan om het scheepje weer varend te krijgen en heeft de tjotter in 1983 als Frouwe Anschje te water gelaten.
Lees verder
>>>>>

2008

Wind&Water Waddentocht 2008 Hard werken en heel veel vaarplezier!
Net voor de echte herfst begon waren we nog een weekend op het Wad. Om weer zout water op te snuiven en bruisende golven te horen als een stoere klipperkop door de golven ploegt.
Lees verder
>>>>>
Restauratie kleine tjotter (boatsje) 'Lutjepotje' Kleine tjotter (boatsje) 'Lutjepotje'
De 'Lutjepotje' is een snelle zeiler, die het de grotere tjotters bij wedstrijden soms knap moeilijk kan maken. Maar tijdens de wedstrijden in de zomer van 2007 kwam Dirk Slijper meer dan eens hozend over de finish. De kitspuit loste het probleem voor even op.
Lees verder >>>>>
Nieuws uiterlijk voor Staverse jol 'ST59' Staverse jol 'ST59'
De Staverse Jol van Frits en Robine Bausch is een grote vissermanjol. Frits is zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van de Staverse jollen en hecht sterk aan een authentiek uiterlijk. De kleur van de ST59 is echter nooit helemaal naar zijn zin geweest. Het was te glad en te gelikt.
Lees verder
>>>>>
De 7m S-spant 'ISABEL M', in 1944 ontworpen door de Zweed Knud H. Reimers De 7m S-spant 'ISABEL M', in 1944 ontworpen door de Zweed Knud H. Reimers
Het werk op locatie in Noorwegen was natuurlijk prachtig om te doen, maar de werkomstandigheden waren natuurlijk niet zo goed als op de werf in Heeg. Met de vroeg invallende winter zou het ter plaatse geen doen zijn om het schip in 2007 weer in goede conditie te brengen. Daarom werd het schip eind 2007 naar Nederland getransporteerd om het in 2008 weer in perfecte conditie te brengen.
Lees verder
>>>>>
Fries jacht Hommel Fries jacht 'Hommel'
Fries Jacht de 'Hommel' van Wim en Ineke Patist is na 60 jaar trouwe dienst op de Eerste Nederlandse Zeilschool op de Kaag toe aan een grootscheepse restauratie. Onder andere de voorsteven, kielbalk, spanten, zeilwerk en de helft van de gangen worden vervangen.
Lees verder
>>>>>

2007

Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg Martijn winnaar Friesche Competitie
Met ingang van 2007 bestaat de Friesche Competitie uit totaal 7 wedstrijden. In de Klasse Tjotters/Fjouwerachten is de Oostergoo vergulde Mastwortel voor de Hilda van Martijn Perdijk uit Heeg.
Lees verder
>>>>>
Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg Hoe goede zin de regen overwint
Niemand van de twintig vrienden van Wind en Water aan boord van de Rea Klif kon zich heugen dat het ooit zo lang achter elkaar had geregend als op zaterdag 29 september 2007.
Lees verder
>>>>>
Fjouweracht 'Eyseend' Fjouweracht 'Eyseend'
Najaar 2007 volgde nog een andere aanpassing. Tijdens wedstrijden was duidelijk geworden dat de snelheid van de 'Eyseend' te wensen overliet. Een nieuw dacron tuig in plaats van het oude katoenen tuig scheelde al heel veel. Maar gaandeweg bleek dat de mast in vergelijking met de andere tjotters wel erg ver naar voren helde.
Lees verder
>>>>>
De Staverse jol 'De Goede Hoop' Staverse jol 'De Goede Hoop'
Het oude roefdak van de Staverse jol de Goede Hoop is door de jaren heen zo vaak geschuurd dat de groef voor de rubber naden op sommige plaatsen helemaal verdwenen is. Ik kan de naden niet opnieuw uitfrezen omdat de laag teakhout hiervoor te dun is en het onderliggende multiplex door het vocht al is aangetast.
Lees verder
>>>>>
De 7m S-spant 'ISABEL M', in 1944 ontworpen door de Zweed Knud H. Reimers De 7m S-spant 'ISABEL M', in 1944 ontworpen door de Zweed Knud H. Reimers
Op 25 mei 2007 kocht de Noor Thomas Kloumann op Schiphol een Spiegel der Zeilvaart en las daarin het artikel van Wim de Bruijn over Martijn’s werk en werf Wind en Water. Martijn leek hem de juiste man voor zijn 7m S-spant 'ISABEL M' in Noorwegen.
Lees verder
>>>>>
De Pôlle-schouw 'Jaega' Pôlle-schouw 'Jaega'
De Jaega is een Pôlle-schouw. De familie Botman heeft dit bijzondere schip al weer acht jaar. Ze hebben het schip de afgelopen jaren zelf onderhouden, maar het is nu echt toe aan groter onderhoud.
Lees verder
>>>>>
Boeier 'de Otter' Boeier 'de Otter'
Voorjaar 2007 vervang ik nog een deel van een gang in het onderwaterschip en maak ik een nieuw slemphout.
Lees verder
>>>>> 
Het boatsje 'Prins' Boatsje 'Prins'
Johan Prins, scheepsbouwer, is geboren en getogen in Durgerdam. Hij volgde een technische opleiding en kwam in de restauratie van houten schepen terecht. In Workum bouwde hij in zijn vrije tijd op het oog het boatsje 'Prins'.
Lees verder
>>>>>
De Staverse jol 'De Goede Hoop' Staverse jol 'De Goede Hoop'
Als de jol in het voorjaar van 2007 op de werf staat, bekijk ik het onderwaterschip grondig.
De staat daarvan blijkt zorgwekkend. Het schip is bij de bouw gespijkerd met ijzeren spijkers die nu grotendeels zijn weggeroest.
Lees verder
>>>>>
De Staverse jol 'HI5', één van de laatste herfst-jollen Staverse jol 'HI5', één van de laatste herfst-jollen
De HI5 is een prachtige kleine visserman jol (5.80 m). Begin 1900 gebouwd door Wildschut in Gaastmeer. Het is een van de laatste zogenaamde Herfst-jollen. Met deze scheepjes werd met name in de herfst op ansjovis gevist.
Lees verder
>>>>>
Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg Bouw nieuwe palingaak in Heeg
De laatste palingaak is in 1946 gesloopt, maar in Heeg wordt nu een nieuwe gebouwd. Het is bijzonder en specialistisch werk om te achterhalen hoe deze schepen vroeger gebouwd zijn. Lees verder >>>>>

2006

Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg Een vaartocht met vrienden en bekenden
Om onze beleving op het water te delen en bovendien de start van onze eigen werkplaats in te luiden, hebben we begin oktober de tweemast klipper Rea Klif “geleend”. Twintig vrienden en bekenden zeilden een weekend met ons mee naar Terschelling.
Lees verder
>>>>>
Boeier 'de Otter' Boeier 'de Otter'
Het vlak van de boeier 'de Otter' van Peter van Heijst blijkt tijdens de jaarlijkse lakbeurt in het voorjaar van 2006 te slecht om het schip te water te laten gaan. Peter vraagt mij de meest noodzakelijke reparaties uit te voeren.
Lees verder
>>>>> 
Het boatsje RÛZER Boatsje RÛZER
Winter 2005 kocht Riteke Kemper het boatsje de Rûzer en dat scheepje bleek in veel slechtere staat te zijn dan gedacht. In het voorjaar verving ik gaandeweg de hele huid, het vlak, de meeste spanten, het voor– en achterdekje en de voorsteven.
Lees verder
>>>>>

2005

Fjouweracht 'Eyseend' Fjouweracht 'Eyseend'
Najaar 2005 kwam Martijn nog even in Noordlaren langs om een oude, steeds breder wordende, scheur in het boeisel te repareren. De scheur werd uitgefreesd en vervolgens werd er een eiken lat ingelijmd. Omdat ook de vlammen in het hout zo mooi mogelijk doorlopen valt reparatie nagenoeg niet op en is grotere schade op langere termijn door het inwateren voorkomen.
Lees verder
>>>>>
Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg W.H. de Vos-prijs voor Martijn Perdijk
Elk jaar reikt de SSRP op haar Winterreünie de W.H. de Vos-prijs uit. Het is een wisselprijs die wordt toegekend aan diegene die blijk heeft gegeven van uitermate grote zorg en toewijding bij het onderhoud en de instandhouding van zijn of haar jacht.
Lees verder
>>>>>
Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg Werf Wind & Water
In 2005 kreeg Martijn van de SSRP de WH de Vosprijs uitgereikt voor de restauratie van zijn eigen tjotter 'Hilda'. Bij de jarenlange restauratie heeft hij zoveel mogelijk rekening gehouden met de technieken en vormen die bij de oorspronkelijke bouw gebruikelijk waren en uitstraling die de tjotter in de beginjaren van vorige eeuw had. Dat alles heeft er in geresulteerd dat het Stamboek weer een prachtige oude tjotter rijker is en eigenaren van andere oude schepen in de toekomst ook kunnen terugvallen op de kennis en kunde van een jonge vakman van een nieuwe generatie, die daarna een eigen werf in Heeg startte.
Lees verder
>>>>>

2002

Fjouweracht 'Eyseend' Fjouweracht 'Eyseend'
Martijn zette in 2002 de zaag in het roer om de bestaande klik er af te halen. Eigenlijk ging het hem aan het hart een roer in zo'n goede staat 'met de zaag te bewerken'. De nieuwe 'oude' kon gelukkig zodanig 'passend' worden gemaakt, dat deze perfect paste op het roer. Het lijkt net of het nooit anders is geweest.
Lees verder
>>>>>
Martijn's eigen tjotter 'Hilda' Martijn's eigen tjotter 'Hilda'
Martijn heeft de tjotter in zijn jeugdjaren als zeilend wrak gekocht en vanwege zijn financiële situatie besloten de restauratie zelf maar ter hand te nemen. Met de nodige ups en downs is hem in 2002 gelukt weer een snel zeilend schip op het water te krijgen.
Lees verder
>>>>>

Verleden

Wind en Water - Martijn Perdijk - Heeg Van Landschapsarchitect naar Schipper/Scheepsbouwer
Vijftien jaar lang heeft Martijn bij verschillende werven gewerkt en aan tientallen ronde jachten restauraties uitgevoerd. Voor wie de schepen kent: hij werkte o.a. aan de restauratie van de Phoenix, de Ludana, de Maartje, de ST59, Friese jachten als de Argo, de Stânfries en de Roeland.
Lees verder
>>>>>